Гурток 
"Умілі руки"
 
__________________________________________________________________________________________________________________
 
 
 
 
Керівник гуртка

Радик Ельвіра Василівна

____________________________________________________________________________________________________________________

───※ ·❆· ※───

Гурток „ Умілі руки ”об’єднання вихованців, що виявляють особливу цікавість до певної області декоративно-прикладного мистецтва.

Програма гуртка  „ Умілі руки ” розвиває у дітей  ініціативу і творчість, забезпечує формування  наукового світогляду, творчого пошуку, естетичної культури та культури праці.

 

Дана програма є орієнтовною. Керівник гуртка, користуючись нею, планує свою роботу з урахуванням інтересу гуртківців, ступеня їх підготовки, реальних можливостей школи чи позашкільної установи.

Програмою передбачено орієнтовний розподіл годин на опрацювання окремих тем. Всі теми, і кожна зокрема, подані у відповідній послідовності за складністю їх опанування. Керівник гуртка, враховуючи склад і підготовку гуртківців, може сам визначити, скільки годин потрібно для опанування тієї чи іншої теми, або всіх тем.

Мета програми  гуртка „ Умілі руки ”:

– створити умови для зближення дітей з природою, розширити і поглибити знання з екології, природознавства, розвивати мислення й увагу, прагнення творчого пошуку;

- формування у гуртківців почуття контролю та оцінки своєї діяльності, вміння застосовувати теоретичні знання на практиці, сприяти трудовому, екологічному та естетичному вихованню;

- закріплювати і розширювати знання отриманні на уроках трудового навчання, сприяти їхній систематизації;

- удосконалювати уміння і формувати навички роботи з найбільш розповсюдженими інструментами, пристосуваннями при ручній обробці конструкційних і природних матеріалів;

-  розвивати уявлення і розширювати  кругозір гуртківців;

- формувати образне мислення, уміння виразити свої задуми; розвивати кмітливість, винахідливість і стійкий інтерес до пошукової творчої діяльності;

- формувати знання та вміння з різних видів декоративно-прикладного мистецтва та творчої активності особистості засобами декоративно – прикладного мистецтва, що дає змогу виявити можливості дітей та їх нахили до певного виду художньої та технічної творчості, створювати умови для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку дітей та учнівської молоді у вільний від навчання час, підготовки до майбутнього життя в умовах переходу до ринкової економіки, задоволення їх освітніх потреб у професійному самовизначенні відповідно до здібностей.

Основні    завдання   освітньої    діяльності    гуртка    „ Умілі руки ” передбачають:

- розвивати загальні здібності та творчі дарування учнів;

- розширити художній кругозір;

- розвивати і поглибити інтереси школярів;

- об’єднати колектив, формувати правильні взаємини учнів на основі спільної творчої діяльності;

- виховувати духовно багату особистість з активною громадською позицією.

- ознайомлення гуртківців з історією розвитку різних видів мистецтва, відтворення народних традицій з надбанням культури наших предків; популяризація виготовлення виробів декоративно – ужиткового мистецтва;

- формування здатності дітей сприймати та інтерпретувати художньо – декоративні вироби, висловлювати особисте ставлення до них, аргументуючи свої думки та оцінки;

- сприяти формуванню уміння самостійно вирішувати питання конструювання і виготовлення виробів (вибору матеріалу, способів обробки, уміння планувати, здійснювати самоконтроль);

- учити дітей своїми руками виготовляти для себе та рідних вироби і досягати вершин у створенні своїх робіт;

- розширення і збагачення художньо – естетичного досвіду, опанування художніх умінь та навичок у практичній діяльності, формування художньої-технічної  компетентності – здатності керуватися набутими знаннями і вміннями, готовністю використовувати отриманий досвід у самостійній діяльності;

- усвідомлення національної ідентичності, належності до українського народу, здобутків матеріальної і духовної культури, формування толерантного ставлення до історії і традицій інших народів;

- формування в гуртківців практичні навички самостійного виконання творчих робіт за натурою, зразком, шаблоном, уявою, фантазією та  вміння передавати свої емоції, думки через різні засоби художньої виразності різною технікою й матеріалами;

- задоволення потреб вихованців у самореалізації, самовизначенні та професійній орієнтації  з урахуванням їх інтересу до художньо-декоративної творчості.                           

Загальні принципи організації навчально – виховного процесу гуртка  „ Умілі руки ”:

- науковість – тісний зв'язок навчального курсу з сучасною наукою, історією розвитку мистецтва в Україні та інших народів світу, розвитком декоративно – ужиткового мистецтва, що забезпечує у вихованців наукового світогляду і компетентності;

- синтез пізнавальної і практичної діяльності – теоретичні знання вихованців трансформуються у внутрішні стимули їх творчої діяльності, пізнавання різноманітних сторін людського буття, бажання самостійно спрямовувати середовище;

- особистісно-зорієнтований підхід - визначення індивідуальності кожної дитини, її самоцінності і неповторності, створення умов для навчання і творчого розвитку кожного вихованця;

- безперервність, послідовність та доступність;

- добровільність та повага один до одного;

- поетапне формування художньо – естетичних здібностей гуртківців з урахуванням їх індивідуальних особистостей;

- використання надбань народного мистецтва та робіт місцевих умільців;

- використання наукової публіцистичної літератури, витворів декоративно – прикладного мистецтва.

 Форми організації навчально - виховного процесу гуртка „ Умілі руки ”

Форми організації гурткової роботи бувають різні. Основні з них, найбільш поширені: фронтальна, групова та індивідуальна. Застосування тієї чи іншої форми залежить від теми заняття і поставлених завдань. Фронтальна форма полягає в тому, що всі члени гуртка виконують певну роботу одночасно і за одним планом. При груповій  формі роботи вихованці об’єднуються в тимчасові ланки для виконання окремих завдань.

Не менш важливе навчально - виховне значення має індивідуальна робота членів гуртка. Вона розвиває в дітей самостійність, творчу самоорганізованість та ініціативу.

В основному організація навчально - виховного процесу гурткової роботи носить практичний характер, але теоретичні відомості (основи конструювання, моделювання, властивості матеріалів, технологія обробки виробів і т.п.) також необхідні, тому що без них неможливе вивчення основ технічного моделювання і конструювання, а також самостійна творча праця гуртківців по створенню конструкцій виробів передбачених програмою.